Zonder scheids geen handbal

Zonder scheidsrechter kun je inderdaad niet handballen. Maar is het nou zo vanzelfsprekend dat er altijd een goeie scheids voor je klaar staat?

Elke vereniging heeft een leveringsplicht van 1 scheidsrechter per team uitkomend in de wedstrijdsport (2e klasse en hoger). Verder moeten de breedtesportwedstrijden (3e klasse en lager) door de vereniging zelf worden ingevuld door een verenigingsscheidsrechter.

Vorig seizoen had HVW nog 4 bondscheidsrechters en 8 verenigingsscheidsrechters. Dit seizoen is dit aantal afgenomen tot 3 bondscheidsrechters (absolute minimum) en 3 verenigingsscheidsrechters (1 onder minimum). We hebben dus een acuut probleem wat vraagt om drastische maatregelen.

Om het aantal scheidsrechters weer op peil te brengen en te houden is het nodig dat we weer nieuwe scheidsrechters gaan opleiden. Vrijblijvende oproepen hebben tot nu toe niets opgeleverd.

Daarom wordt per direct van elk seniorenteam (incl. recreanten) verlangt dat ze 2 kandidaten leveren die de scheidsrechtersopleiding gaan doorlopen en daarna minimaal 2 seizoenen – onder begeleiding – minimaal 8 wedstrijden per seizoen gaan fluiten.

Elk volgende seizoen wordt dit opnieuw van elk seniorenteam verlangt zodat niet steeds dezelfde personen deze taak op hun schouders hoeven nemen. Teams die niet voldoen aan deze leveringsplicht zullen komend seizoen niet meer worden ingeschreven in de competitie, simpelweg omdat we als club dan niet aan onze leveringsplicht kunnen voldoen.

We rekenen op jullie begrip en medewerking om dit probleem op te lossen. Voor vragen kun je terecht bij Frank, Daan, Koen Robben, Linda en Theo of scheidsrechters@hvwanroij.nl