Sport verder open per 5 juni

Bron: NOC*NSF

De sport gaat verder open, heeft het kabinet vrijdagavond bekendgemaakt. Per 5 juni volgt, mits de dalende trend van de coronacijfers doorzet, de derde stap in de versoepeling van de maatregelen die momenteel gelden tegen de verspreiding van het coronavirus. Voor de sport betekent dit onder andere dat bij teamsporten de afstandsregels worden versoepeld, jeugd weer competitie mag spelen, groepslessen zijn toegestaan en de deuren van sportkantines onder voorwaarden weer open kunnen.

Per 5 juni mogen volwassenen binnen en buiten weer sporten in groepen van maximaal vijftig personen en zonder de verplichte 1,5 meter afstand bij sporten waarbij dat voor de beoefening van de sport niet haalbaar is. Groepslessen zijn weer toegestaan. Jongeren waren eerder al van deze beperkingen vrijgesteld.

Ook zijn wedstrijden weer toegestaan, binnen en buiten. De jeugd tot en met 17 jaar mag per 5 juni weer in competitieverband uitkomen, vanaf 18 jaar mogen er alleen onderlinge wedstrijden tussen sporters van de eigen club worden gespeeld. In beide gevallen is nog geen publiek toegestaan.

Kleedkamers en douches mogen weer open. Binnen moet iedereen een mondkapje dragen, tijdens het sporten mag deze af. Na het sporten gelden wel de basisregels, waaronder anderhalve meter afstand houden en drukte vermijden.

De sportkantines mogen tussen 6 uur ’s ochtends en 22 uur ’s avonds de deuren weer openen, onder dezelfde regels zoals die voor de horeca gelden.

“We gaan van ‘gesloten tenzij’ naar ‘open tenzij, dat is goed nieuws”, reageert Gerard Dielessen, algemeen directeur van NOC*NSF. “Uiteraard zijn we heel blij dat de harde lockdown volgende week zaterdag wordt opgeheven. Dat betekent dat iedereen weer volop kan sporten. Binnen en buiten. Ook in grotere groepen zonder dat zij zich hoeven te houden aan de anderhalve meter maatregel. Daarnaast heel fijn dat er voor de jeugd weer competities georganiseerd kunnen worden. Het lijkt er nu toch echt op dat we een mooie sportzomer tegemoet gaan waarin we zelf kunnen sporten en ook volop kunnen genieten van al die mooie sportprestaties tijdens bijvoorbeeld het EK Voetbal en de Spelen in Tokyo.”De versoepelingen op een rijDe versoepelingen per 5 juni op een rij op de website van de Rijksoverheid

Maandag 31 mei aan het einde van de middag zullen we deze versoepelingen verwerken in onze faq en ook een nieuw protocol Verantwoord Sporten publiceren.