Samen tijdens de Coronacrisis

NHV, 7 april 2020

Beste Handbalvrienden,

Het is inmiddels bijna Pasen en het prachtige weer van deze week laat zich normaal verheugen op de afsluitingen van een spannend seizoen van het zaalhandbal en de strijd om de promotie of degradatie met alle emoties die daar bij horen. Én de start van de veldhandbal competitie en de voorbereiding voor de mooiste capriolen in de nieuwe Beach Handball tour.

Hoe anders is het dit seizoen waar onze gedachten in eerste instantie uitgaan naar onze leden die zelf, of zijn of haar dierbaren, getroffen worden door het coronavirus. Wij wensen hen heel veel sterkte en beterschap. Het is fijn om te zien dat de leden van onze verenigingen ook in deze lastige tijden er voor elkaar zijn en met elkaar initiatieven ontplooien om hen die het moeilijk hebben te ondersteunen.

Wij staan met elkaar voor lastige keuzes, zoals de keuze voor het beëindigen van de zaalcompetitie en straks de opstart van de veldcompetitie en het beach seizoen. Wij volgen hier uiteraard de adviezen en beperkingen van onze overheid. Onze doelstelling is hierbij het maken van heldere keuzes en onderdeel hiervan is dat wij helder en tijdig proberen te communiceren.

Het wegvallen van alle verenigingsactiviteiten heeft heel veel consequenties voor verenigingen. Waar de financiële consequenties heel belangrijk zijn, maar waar het sociale element zó enorm gemist wordt door onze leden. Juist het samen zijn en samen onze mooie sport, en alles wat daar omheen georganiseerd wordt, beleven is zo belangrijk.

Het is hartverwarmend om te zien hoe verenigingen, met name met hulp van de eigen leden, lokale – en regionale overheden, de zaalverhuurders en sponsoren er alles aan doen om de verenigingen overeind te houden om samen weer te kunnen gaan handballen wanneer dat weer kan. De medewerkers op het bondsbureau werken uiteraard thuis en staan nog steeds ten dienste voor vragen, advies of hulp op welk gebied dan ook.

Ook voor het NHV geldt dat er belangrijke zaken met jullie besproken moeten worden zodra dit weer mogelijk is. Een fysieke bijeenkomst middels een ledenvergadering is voorlopig nog niet mogelijk, dus wij overleggen daarover met de reglementscommissie en de Financiële commissie om onze vergadering te verzetten naar het najaar.

Wij zouden geen handballers zijn als wij ook niet met mooie plannen naar de toekomst kijken en wij gaan voor de “handbalzomer van de eeuw”! Zodra het weer mogelijk is trekken we het land in om zoveel mogelijk mensen handbal te laten beleven; op scholen, campings, pleinen, parken, winkelcentra, stranden, etc.. Natuurlijk willen we deze campagne graag samen met verenigingen oppakken en tot een succes maken.

Dat geldt overigens ook voor onze Internationale wedstrijden en competities: veel van de organisatie van de internationale competities bereikt jullie via het landelijk nieuws. Achter de schermen is er uiteraard overleg met de Internationals en Internationale Federaties als de EHF en de IHF en zodra wij meer weten informeren wij jullie hierover.

Wij houden de website up-to-date en alle antwoorden op de veel gestelde vragen zijn hier terug te vinden.

Wij beseffen heel goed dat sport de belangrijkste bijzaak van het leven is, zoals Pieter van den Hoogeband dit zo mooi verwoorde. Bij veel van onze leden vragen veel belangrijkere zaken op dit moment hun aandacht. Wij wensen iedereen dan ook heel veel sterkte en wijsheid bij al deze zaken en vooral nogmaals sterkte voor diegene die op dit moment, op welke manier dan ook, in hun nabijheid geconfronteerd worden met deze nare ziekte. Onze gedachten zijn bij hen.

Met warme groet,

Namens het bestuur,