Minderjarigen mogen weer samen sporten

Sporten is gezond, en kinderen moeten kans hebben om bezig te blijven, zo verklaarde afgelopen dinsdag de premier het besluit om de regels voor sporten te versoepelen. En dus mogen kinderen in de basisschoolleeftijd vanaf dinsdag 28 april weer in groepsverband trainen in de buitenlucht, en recreatieve wedstrijdjes spelen. Competities zijn verboden, omdat hierbij ook gereisd moet worden. De kinderen moeten thuis douchen, en ouders mogen niet langs de lijn staan. Ook middelbare scholieren mogen weer in groepjes sporten, maar alleen als ze onderling 1,5 meter afstand kunnen houden.

Huub Bellemakers, wethouder Sport gemeente Sint Anthonis, vult aan; “Als gemeente willen we graag helpen om eventuele knelpunten op te lossen. Ook zouden we het enorm waarderen als u uw activiteiten openstelt voor niet leden. Laten we met elkaar alle jeugd van Wanroij weer in beweging brengen. Dit alles natuurlijk op een verantwoorde manier binnen de kaders en richtlijnen zonder de gezondheidsrisico’s te vergroten”.

Omdat binnensporten nog niet mag en de voetbalvelden net hun jaarlijkse onderhoudsbeurt hebben gehad en opnieuw zijn ingezaaid is er een brede vraag naar ons beachveld. Diverse Wanroijse en niet-Wanroijse verenigingen hebben zich gemeld met de vraag of ze er gebruik van kunnen maken. Natuurlijk willen we waar mogelijk faciliteren maar de eigen activiteiten gaan uiteraard voor. Omdat voor de middelbare scholieren de 1,5 meter norm geldt is het al snel te vol en kan er alleen in kleinere groepjes worden getraind.

Afgelopen weken hebben diverse vrijwilligers het beachveld weer helemaal sport-klaar gemaakt, zodat we komende week ook direct kunnen starten.
Uiteraard dienen we te voldoen aan bovengenoemde regelgeving en het handbalprotocol. We doen hierbij ook een beroep op de ouders om toezicht te houden dat de jeugd de regels ook opvolgen en bijvoorbeeld bij verkoudheidsklachten ook thuis blijven. Maar ook max 10 min voor aanvang naar de training en direct na de training naar huis. Er zij flacons met ontsmettingsmiddel voor de handen voor en na de training. De trainers zullen handschoenen dragen om contact zoveel mogelijk te voorkomen. Kinderen spelen alleen met hun eigen bal en deze moeten ze thuis ook weer schoonmaken. Belangrijkste is dat we ons gezond verstand gebruiken en zo gezamenlijk toch kunnen sporten.

Voor deze trainingen hebben we kleinere groepen gemaakt, de C1, de C2, de BRUGKLAS D en de basisschooljeugd (D en E). Deze 4 groepen zullen apart trainen volgens onderstaand schema. Het zullen voor de middelbare schooljeugd aangepaste trainingen worden maar we zijn blij dat we weer mogen beginnen.

• Ma 18:00 – 19:00 Handbal basisschooljeugd D & E
  • Ma 19:15 – 20:30 Handbal C2
  • Di  17:45 – 19:00 Handbal brugklas D
  • Di  19:15 – 20:30 Handbal C1
  • Wo 18:00 – 19:00 Handbal basisschooljeugd D & E
  • Do  17:45 – 19:00 Handbal brugklas D
  • Do  19:15 – 20:30 Handbal C2
  • Vr  19:15 – 20:30 Handbal C1

Zodra de afstand beperkende maatregelen (1,5 meter) worden opgeheven zullen alle teamsporten in de fase belanden waarbij de volledige teamtrainingen weer kunnen worden uitgevoerd. In de daaropvolgende laatste fase zullen ook wedstrijden, competities en events weer worden toegevoegd aan het programma.