Handbalcompetitie zeker niet voor 10 april hervat

Door de verlenging van de huidige Covid-19 maatregelen tot in ieder geval 10 februari, is de conclusie dat het niet meer mogelijk is om de competities in huidige vorm op een verantwoorde manier te hervatten. Hierdoor zal zoals reglementair is vastgelegd ook de promotie-/ degradatieregeling vervallen voor alle niveaus. Om weer te handballen, zodra dat kan, wordt een alternatieve competitie georganiseerd in een handbalvorm naar keuze; beach, veld en/of zaal. Deze competities zullen op zijn vroegst het weekend 10-11 april aanvangen.

Na overleg met het TopsportPlatform heeft het NHV besloten ook de reguliere competities voor de dames en heren eredivisie te laten vervallen. Wel is er de intentie om met de herenteams die uitkomen in de HandbalNL League de competitie uit te spelen met een Nederlands kampioen als eindresultaat.

Het bondsbestuur is zich bewust van de teleurstelling die dit besluit met zich meebrengt, voor alle handballers die niks liever willen dan weer op het veld staan en de trainingen/wedstrijden hervatten. Nog deze maand worden de verenigingen in clusterbijeenkomsten verder bijgepraat over de ontwikkelingen en gevolgen hiervan.

Consequenties
In het overzicht hieronder de verdere consequenties voor de verschillende competities en (eind) toernooien.

Wedstrijdsport

• Er zal op de competitie 2020/2021 geen reglementaire promotie-/degradatieregeling van toepassing zijn.
  • Een vereniging kan wel bij het bondsbestuur aangeven met een team vrijwillig te willen promoveren of te degraderen. Het bondsbestuur zal vervolgens kijken naar de mogelijkheden hiervoor. Op voorhand moeten wij helaas wel melden dat de mogelijkheid tot het honoreren van deze verzoeken in vergelijking met vorig jaar zeer klein zal zijn.
  • Een promotie/degradatie is verzoek mogelijk op basis van het Wedstrijdreglement artikel 30 lid 3

Breedtesport (Zaal):

• Voor teams uitkomend in de breedtesport is de mogelijkheid aanwezig om zich voor komend seizoen in te schrijven in de wedstrijdsport.

De volgende (eind)toernooien gaan definitief niet door;

1. NK C en B Jeugd dames (17/18 april)
  2. Rangorde wedstrijden (17/18 april)
  3. Regionale bekertoernooien

Vervangende competitieaanbod van begin april tot eind juni
Om alle teams weer tegen elkaar laten handballen zodra dat kan, wordt een alternatieve competitie georganiseerd in een handbalvorm naar keuze. Deze competities zullen op zijn vroegst het weekend 10-11 april aanvangen.
Er zal op basis van de inschrijvingen door NHV-competitiemedewerkers een competitie opgezet worden in zoveel mogelijk poules van 6 teams. Hierdoor zullen er bij een volle poule voor ieder team 10 wedstrijden gepland worden. Ieder weekend dat deze alternatieve competitie door Covid-19 echter later aan zal vangen zal er helaas een wedstrijd minder gespeeld kunnen worden.

De Beach Handball breedtesport competities zullen wij zoals gebruikelijk in toernooivorm laten plaats vinden. Ook bestaat er de mogelijkheid om weer deel te nemen aan de Beach Handball Tour. Het NK Beach vindt plaats in augustus.

Een team kan kiezen voor de volgende handbalvormen;

• Zaal
  • Veld (Asfalt/Gras/Kunstgras)
  • Beach Handball

Meer informatie over het inschrijven voor deze competities volgt binnenkort.

Vooruitblik naar het seizoen 2021/2022.
Het zijn lastige tijden voor eenieder met op de korte termijn weinig positieve ontwikkelingen. Daarom is het belangrijk om met elkaar nog verder vooruit te gaan kijken naar een nieuw perspectief en een nieuw seizoen. Een seizoen dat meer houvast zal bieden richting de toekomst. Daarom starten wij binnenkort met de voorbereidingen op volgend seizoen. Meer informatie hierover binnenkort.