Handbalclub HVW: een nieuw ‘vechtteam’, maar ook te weinig speelsters

Bron: Gelderlander 9 okt 2021

WANROIJ – Trainer-coach Peter van der Vloet bouwt dit seizoen bij HVW aan een nieuw mannenteam. Zijn collega Joan Meeuws zit bij de handbalsters van die club in een lastiger parket. Zijn selectie is te smal.

Dit nieuwe seizoen is het behelpen bij HVW. Voor de handballers van de Wanroijse vereniging is dat waarschijnlijk een tijdelijke zaak. Vijf spelers zijn vertrokken bij het eerste mannenteam. Vier zijn erbij gekomen.

,,Met slim spel moeten we het verlies aan snelheid compenseren”, zegt Van der Vloet (58). ,,Een verandering van tactiek kost tijd. Maar bouwen aan een ploeg, ik doe het graag. Uitproberen wat werkt.” Vorig jaar maakte de Geffense coach zijn entree bij HVW, de ploeg was toen nieuw in de hoofdklasse. Al snel legde corona de competitie stil.

De dekking is nu het uitgangspunt van Van der Vloet. ,,We hebben een middenblok met grote jongens. In de hoofdklasse zijn er niet veel spelers die er een bal vanaf 9 meter ingooien, zeker niet als er een goed blok voor hangt. Die aanpak kost weinig energie en levert veel resultaat op.”

Sinterklaas

,,HVW moet een vechtteam worden. Iedere tegenstander zal zich stuk moeten lopen op een Wanroijse muur. En ik wil dat mijn ploeg niet voor Sinterklaas en Kerstman speelt. Vorige week verloren we onze wedstrijd, omdat we cadeautjes weggaven. Dat kwam omdat de afstemming tussen de spelers nog niet perfect is. De komende tijd gaan we die finetunen. In december weten we, als we alle tegenstanders hebben gehad, hoe we ervoor staan.”

Van der Vloet kan kiezen uit twaalf spelers. Zijn collega Meeuws (59) van de vrouwen van HVW heeft het lastiger. De inwoner van Someren beschikt over slechts acht handbalsters. Die kunnen het aan om te spelen in de eerste klasse, zegt Meeuws.

15-jarigen

,,Maar dit seizoen wordt een lastig verhaal. Met zo’n kleine selectie moet ik er elke week mensen bij vragen. Het liefst neem ik speelsters uit de B-jeugd mee. Die zijn 15, 16 jaar en kunnen progressie boeken in tegenstelling tot de vrouwen uit het tweede team. Dat zijn voormalige speelsters uit het eerste die een stap terug hebben gedaan.”

,,Het is erg knap dat de jonge meiden mee willen draaien en bij ons durven te spelen. Ze doen het goed, al tikken ze het niveau van de eerste klasse nog niet aan. Maar dat is ze niet kwalijk te nemen. Als ik mijn basisspeelsters wissel dan doen we een jas uit”, aldus Meeuws.

,,Hoe ik het vind om op deze manier te moeten werken? Nou, ik heb als trainer en coach betere tijden gekend. Ik heb nu een wel heel smalle basis. Ik train de B-jeugd een keer in de week zelf. Die speelsters krijgen soortgelijke oefenstof als die van het eerste, waardoor ze gemakkelijker in kunnen stromen.”