Corona update: 14 januari

Bron: NHV

Op vrijdag 14 januari heeft het kabinet opnieuw een persconferentie gehouden over de Corona maatregelen. Er zijn versoepelingen aangekondigd voor de sport. Trainingen mogen opgepakt worden en teams kunnen op de club onderlinge wedstrijden spelen, maar het spelen van competitiewedstrijden en toernooien is nog niet toegestaan. Op dinsdag 25 januari komt het kabinet met een nieuw weegmoment.

Trainingen zijn weer mogelijk voor alle leeftijden

Het kabinet heeft versoepelingen doorgevoerd voor het trainen binnen de sport. Alle trainingen mogen hervat worden. Er gelden geen beperkingen voor binnen- of buitensportaccommodaties en trainingstijden. In binnensportaccommodaties mag voor personen van 18 jaar alleen gesport worden wanneer iemand in het bezit is van een Coronatoegangsbewijs.

De basismaatregelen blijven van belang: houd 1,5 meter afstand, blijf thuis bij klachten en laat je testen. Op sportlocaties geldt voor iedereen vanaf 13 jaar een mondkapjesplicht tijdens verplaatsing en wanneer men zit. Het mondkapje mag af tijdens het sporten.

Clubwedstrijden toegestaan, handbalcompetitie nog niet hervat

Voor het spelen van wedstrijden en toernooien in competitieverband heeft het kabinet nog geen groen licht gegeven. Het is voor verenigingen wel mogelijk om onderlinge wedstrijden met de eigen teams te organiseren. Publiek is niet toegestaan bij wedstrijden en trainingen.

Het NHV zal alle competitiewedstrijden die gepland zijn tot en met 25 januari als afgelast verwerken. Alle wijzigingen en afgelastingen zullen begin volgende week zichtbaar zijn in de HandbalNL App.

Ondanks de versoepelingen voor de sport blijven er veel onzekerheden. Maarten-Jan de Koning, manager Competitie, zegt hierover: “We zijn blij dat we een stap gezet hebben in het opstarten van de sport. Natuurlijk is het ontzettend jammer dat we nog geen wedstrijden in competitieverband kunnen spelen, maar we zijn verheugd dat de binnensportaccommodaties weer toegankelijk worden voor onze leden. Samen met onze leden en verenigingen gaan we binnen de mogelijkheden zoveel mogelijk handbalsport aanbieden.”

Voor de topcompetities blijft een uitzondering van kracht. De teams in de BENE-League en Eredivisie voor dames en heren mogen competitiewedstrijden blijven spelen onder de reeds geldende voorwaarden.

Vervolg handbalseizoen

Het NHV is zich momenteel aan het beraden op de verschillende mogelijkheden van het herstarten van de competitie zodra de maatregelen het toelaten. Hierbij zal er rekening gehouden worden met het herstarten op een verantwoorde wijze waarbij alle teams de mogelijkheid hebben gehad om de training in teamverband te hervatten.

Normaliter zou de inschrijving voor de Beach- en Veldcompetitie in het voorjaar in januari geopend worden. Vanwege de onzekerheden rondom het hervatten en afronden van de zaalcompetitie heeft het NHV besloten om de inschrijving tot nader bericht uit te stellen. Meer informatie over het vervolg van de zaalcompetitie en het inschrijven voor de Beach- en Veldcompetitie zal t.z.t. kenbaar gemaakt worden.

Alle informatie over de versoepelingen zal z.s.m. te vinden zijn op onze website