Blijf juist nu scherp op het naleven van de coronaregels in de sport

Oproep NOC*NSF aan sportclubs en sportaanbieders

Na lange tijd is er gelukkig weer veel mogelijk in de sport. Trainingen en wedstrijden zijn voor alle leeftijden toegestaan en publiek is weer welkom. Alles nog steeds onder de voorwaarde dat de coronamaatregelen zoals de 1,5 meter afstand, de check op het coronatoegangsbewijs (CTB) en de mondkapjesplicht worden nageleefd (de voorwaarden gelden minimaal tot 15 februari).

Geldigheid CTB

Naast dat afgelopen week veel sporters gelukkig weer enorm hebben kunnen genieten, konden tegelijkertijd door het hoge aantal besmettingen veel trainingen, wedstrijden en competities niet doorgaan. Sinds enige dagen neemt het aantal opnames in de ziekenhuizen weer toe en is het onduidelijk hoe zich dat de komende dagen gaat ontwikkelen.

Een andere ontwikkeling is dat vanaf dinsdag 8 februari voor circa 540.000 Nederlanders de geldigheid van hun coronatoegangsbewijs verloopt. Dat laatste is iets waar sportclubs bij de controle van het CTB ook mee te maken zullen krijgen.

Verantwoord blijven sporten

Dat betekent dat sportaanbieders de komende tijd weer voor uitdagingen komen te staan: hoe ga je bijvoorbeeld om met het controleren van bekenden, een rood scherm en weerstand aan de poort? We begrijpen dat dit voor clubs opnieuw verantwoordelijkheden en inspanningen van personeel of vrijwilligers met zich meebrengt.

Toch is het, juist nu, heel belangrijk om scherp te blijven op de naleving van de coronamaatregelen op sportaccommodaties. Alleen dan zorgen we ervoor dat we samen verantwoord kunnen blijven sporten. We roepen daarom iedereen in aanloop naar de persconferentie van 15 februari nogmaals op om de coronaregels goed te blijven opvolgen. Om sportverenigingen op weg te helpen, zijn er hulpmiddelen ontwikkeld die te vinden zijn in de toolkit coronamaatregelen voor sportclubs.

Laten we samen ervoor gaan dat zoveel mogelijk mensen op een veilige manier kunnen blijven genieten van sport. En zo een belangrijke bijdrage leveren aan het openhouden van de sport en verdere versoepelingen van de voorwaarden!