Bij handballers HVW is de concurrentie dit seizoen groot: ‘Heerlijk’

Bron: Gelderlander 25 sept. 2020

WANROIJ – Een mijlpaal: de handballers van HVW debuteren morgen in de hoofdklasse. ,,We hebben genoeg kwaliteit voor de middenmoot.”

Wat voor de handballers van HVW en hun coach Ton Wolfs een daverende apotheose had moeten worden van vijf jaar samenwerking, werd een akelige anticlimax. Het Wanroijse team was hard op weg om kampioen te worden, toen Covid-19 Nederland in het slot gooide. HVW moest genoegen nemen met een papieren promotie. In stilte. Niks feesten en geen gepast afscheid van Wolfs.

Maar ook het handbal gaat verder. Morgen spelen de mannen van HVW voor het eerst in de historie van de Wanroijse club in de landelijke hoofdklasse. In het Limburgse Oirsbeek is Zwart-Wit de tegenstander.

Hecht

,,We hadden vorig seizoen een hecht team. Ineens mochten de spelers elkaar in maart niet meer zien. We waren verbijsterd. Van de ene kant was het ontzettend balen. Van de andere kant: de hele wereld had last van coronamaatregelen. Je voelde je heel zielig, maar na een tijdje besef je, er is weinig aan te doen en het gaat maar om sport”, blikt aanvoerder en cirkelloper Jasper Albers (26) terug.

,,Maar het besef dat je iets moois is afgenomen, doet toch nog pijn in je sportershart. Voor Ton, onze oud-trainer, is het ’t ergste. Wij zijn gepromoveerd en bouwen verder aan het team met een nieuwe coach. Ton had een mooier afscheid verdiend. Maar over tien jaar kunnen we terugkijken op een geweldige periode, met promoties en het winnen van de Brabantse beker.”

Druk

HVW bestaat in 2021 veertig jaar en het eerste mannenteam heeft nog nooit in de hoofdklasse gespeeld. Uitkomen in die competitie legt geen druk op, zegt Albers. HVW is waar het wil zijn. ,,De afgelopen jaren waren we het aan onze stand verplicht om te promoveren. De druk werd steeds groter. Die is nu weg.

,,Voetbal is zeer populair in Wanroij, prima. Maar het zou mooi zijn als we komend seizoen op zaterdagavond nog meer publiek trekken bij onze wedstrijden. Het niveau waarop we spelen, is goed en handbal is hartstikke leuk om te zien.”

Handbal is ook een fysieke aangelegenheid. Spelers zitten hun tegenstanders fel op de huid. En dat in tijden van Covid-19. Albers: ,,Op de eerste training vond ik het lastig, maar ik probeer niet zoveel na te denken over corona. Je ziet veel mensen in een wedstrijdweekend en je vertrouwt erop dat iedereen die zich niet goed voelt, thuis blijft.”

Peter van der Vloet (57) uit Geffen is de opvolger van Wolfs. Hij kwam over van The Flyers uit Wijchen. ,,Ik trof in Wanroij een groep van zestien enthousiaste spelers aan. Ze vormen een collectief, zijn leergierig en bereid om te trainen. Dat laatste is niet overal het geval. Wat heerlijk is, is dat alle posities dubbel bezet zijn. Dat betekent onderlinge concurrentie. Zoek het met zijn tweeën maar uit. Daar ligt de bal. Succes. Ik kijk dan wie het beste past in het team.

,,We hebben genoeg kwaliteit om in middenmoot te eindigen. De spelers voelen het spelletje goed aan. In de eerste klasse kon je wedstrijden winnen, ook al speelde je op je elfendertigst. In de hoofdklasse is voor HVW elke wedstrijd een finale.”