Beachvelden officieel in gebruik genomen

Het plan van de Wanroijse handbalvereniging om een beachaccommodatie op te zetten had z’n oorsprong in 2013. Na geslaagde beachhandbaltoernooien op ’tijdelijk’ zand in 2012 en 2013 sloeg de beachkoorts definitief toe.

De meest voor de hand liggende locatie was achter de sporthal, naast het gebouw van de Handboogvereniging. In overleg met de Gemeente Sint Anthonis werden de kaders uitgewerkt. Er moest wel voldoende draagvlak zijn en het moest worden bekostigd uit eigen middelen. In 2014 gingen de lichten op groen en lag er een gemeentelijke gebruikersovereenkomst voor deze locatie.

In rap tempo werd er door de leden van HVW begonnen met het vrijmaken van de begroeiing. Voor het grote werk werd de hulp ingeroepen van Mark Verstegen Grondverzet, Mark van Dommelen van VOF Keunen en Hoveniersbedrijf Erik Hendriks. Zonder hun – vaak belangeloze – ondersteuning was de klus niet te klaren. Een miljoen kilo zand zijn immers ruim tachtigduizend kruiwagens. Heel veel leden verzette samen ontelbare vrijwilligersuren om het beoogde doel te bereiken.

Financiële ondersteuning werd gevonden bij de Blaupadden (ouw-prinsenclub van de Wanroijse carnavalsvereniging) en de Bergen promotiefonds van het Wanroijs Actie Comité. Ook een materiele schenking van het Stevensbeekse AZC hielp om de kosten te drukken. De voormalige gevangenis ontdeed zich van hekwerk en poorten die bij ons goed van pas kwamen.

Daarnaast was door jarenlang vrijwilligerswerk de resterende € 10.000 bij elkaar gespaard. Van oud papier inzamelen, hekken zetten bij de Boxmeerse wielerronde, garderobediensten bij de buutkampioenschappen tot loten verkopen voor de Grote Clubactie. Iedereen bij de club heeft zijn steentje bijgedragen. Iets wat gelukkig nog vanzelfsprekend is bij deze vereniging. De handen ineen slaan om samen iets te bereiken.

Afgelopen zaterdag 18 juni werd tijdens het jaarlijkse school beachhandbaltoernooi de accommodatie officieel in gebruik genomen. Wethouder Nicole Lemlijn prees de zelfredzaamheid van de vereniging en voorzitter Theo Nooijen bedankte iedereen die in welke vorm dan ook heeft bijgedragen.

De beachvelden zijn vrij toegankelijk voor de Wanroijse jeugd. De gymleraar van de basisschool ruilt op warme dagen de dan benauwde gymzaal in voor het strand. Ook andere lokale en regionale sportverenigingen weten inmiddels hun weg te vinden naar de beachvelden en maken er tegen een passend tarief gebruik van. Interesse: info@hvwanroij.nl