Loting WK 2019 in Japan

Oranje ontmoet Noorwegen in de groepsfase

Op 21 juni vond de loting voor het 24e WK bij de vrouwen plaats in het Japanse Kumamoto. Voor de Oranje dames kwam groep A uit de bus, met als tegenstanders Noorwegen, Servië, Slovenië, Angola en Cuba.

Noorwegen is zo’n beetje de duivel voor Oranje. Drievoudig wereldkampioen inmiddels. Op het WK van 2015 en het EK van 2016 was de Scandinavische ploeg te sterk voor Oranje.

De eerste drie landen uit de vier poules plaatsen zich voor de hoofdronde. Hierin spelen de teams uit de groepen A/B en C/D drie wedstrijden tegen elkaar. De behaalde punten in de poulefase tegen de doorstromende teams worden meegenomen. De beste twee landen per hoofdronde kwalificeren zich voor het finaleweekend in Kumamoto.

De Oranjedames veroverden een zilveren medaillie op het WK in 2015 en het EK in 2016. Brons was er op het WK in 2017 en het EK van 2018.

Tegen Noorwegen, Servië en Angola is afgelopen jaren gespeeld. Van Noorwegen werd o.a. verloren op het afgelopen EK en WK. Tegen Servië werd gelijk gespeeld in de poulefase op het WK. Angola werd ruim
verslagen in de uitzwaaiwedstrijd voorafgaand aan het EK2018.

De indeling:

A: 1. Nederland  2. Noorwegen  3. Servië  4. Slovenië  5. Angola  6. Cuba

B: 1. Frankrijk  2. Denemarken  3. Duitsland  4. Korea  5. Brazilië  6. Australië

C: 1. Roemenië  2. Hongarije  3. Montenegro  4. Spanje  5. Senegal  6. Kazachstan

D: 1. Rusland  2. Zweden  3. Japan  4. China  5. Argentinië 6. Congo

Het WK wordt van 30 november t/m 15 december gehouden in vijf sporthallen in Kumamoto.