Nederland wint WK kwalifikatiewedstijd van Tsjechië: 33-23

Het Nederlands Damesteam heeft een uitstekende basis gelegd om aan de WK in Denemarken deel te nemen. De ploeg van bondscoach Henk Groener won het eerste duel tegen Tsjechië met 33-23.

,,De eerste helft was niet goed met veel te veel fouten. In de tweede helft waren we in de dekking veel agressiever en kwam Tsjechië er niet doorheen. Aanvallend speelden we nu wel ons eigen spel en hadden we het initiatief en bepaalden we vanaf dat moment het wedstrijdbeeld’’, aldus bondscoach Henk Groener.

Alle ingrediënten voor een waar spektakel waren aanwezig in Arnhem. Sportcentrum Valkenhuizen was helemaal omgebouwd tot een ware handbaltempel en de bijna 5000 enthousiaste supporters zorgden voor een geweldige sfeer en een extra impuls.

Nog voor de wedstrijd begon werd de ‘wave’ al geoefend. Telkens werd de aanzet gegeven door die ruim 70 toeschouwers in het geel. BouwCenter Centen HVW was met een grote bus en nog diverse auto’s naar Arnhem gekomen om dit spektakel mee te maken. Waar de sfeer in de bus al opperbest was, barste het feest in deze handbaltempel helemaal los.

20150606_160459
De start was redelijk. Na de openingstreffer van Estavana Polman en de gelijkmaker van Helena Štěrbová liep het Nederlands Damesteam door treffers van Angela Malestein en Laura van der Heijden uit naar 3-1. Twee treffers van Iveta Luzumová en een geslaagde schotpoging van Jana Knedlíková zorgden voor de eerste Tsjechische voorsprong: 3-4.

Bij 6-8, na weer een treffer van Knedlíková en Kristýna Salčáková, was de marge voor het eerst twee. Na een time-out van Nederland zorgde Michelle Goos voor de aansluiting (7-8) maar daarna hield Tsjechië toch het initiatief met een constante voorsprong van vier treffers. Vijf minuten voor het wisselsignaal van de Russische scheidsrechters Viktoria Alpaidze en Tatyana Berezkina was de achterstand nog altijd vier: 12-16.

In de laatste vijf minuten voor de pauze verkleinde Laura van der Heijden en Yvette Broch de achterstand tot twee. Angela Malestein tekende in de laatste seconde voor de aansluitingstreffer: 15-16.

,,Met de achterstand van één doelpunt bij de pauze mochten we eigenlijk nog blij zijn. Het bood een goed uitgangspunt om de tweede helft te starten’’, stelde Groener. ,,We waren scherp, gaven Tsjechië geen schijn van kans’’.
20150606_172524

In de tweede helft opende Hana Martinková nog wel de score voor Tsjechië: 15-17. Na drie treffers op rij van Lois Abbingh (een strafworp en twee velddoelpunten) stond Nederland voor de eerste keer na 3-2 weer op voorsprong. In deze fase was de verdediging van Nederland van wereldklasse en was keepster Marieke van der Wal nauwelijks te passeren.

,,Dit voelt zo goed, het is echt fantastisch hoe het is gegaan. De meiden voor me stonden zo goed opgesteld, dan is het voor mij ook iets gemakkelijker’’, vond Marieke van der Wal, die geen moment had gedacht aan haar eerste serieuze wedstrijd in het Nederlands Damesteam in de teleurstellende thuiswedstrijd tegen Tsjechië in de playoff voor de WK 2003. Twaalf jaar geleden verloor Nederland in Amsterdam kansloos met 16-23. De nederlaag kon in de tweede wedstrijd niet meer worden gerepareerd.

Nu liep Nederland met een ijzersterke dekking en bij vlagen wervelend aanvalsspel gemakkelijk weg bij de Tsjechische tegenstander die van alles probeerde maar geen vat kreeg op het dynamische spel van de ploeg van Groener.

Na treffers van Debbie Bont, Nycke Groot, twee keer Lois Abbingh en opnieuw Groot was de voorsprong al opgelopen tot 23-17 voordat Iveta Luzumová iets terug deed voor de bezoekers. Nycke Groot, Estavana Polman, wederom Groot, Bont en Yvette Broch zorgden zelfs voor 28-18 en een fantastische sfeer in de hal.

Het grootste verschil was elf doelpunten in het voordeel van Oranje. In de slotfase werd de stand geconsolideerd en stond er uiteindelijk een prachtige 33-23 eindstand op het scorebord.

Nederland-Tsjechië 33-23 (15-16).
Nederland:
Marieke van der Wal, Jasmina Janković; Laura van der Heijden (3), Debbie Bont (2), Lois Abbingh (7), Sanne van Olphen (2), Danick Snelder (1), Lynn Knippenborg, Yvette Broch (4), Nycke Groot (7), Kelly Dulfer, Michelle Goos (1), Esther Schop, Martine Smeets, Angela Malestein (2), Estavana Polman (4).
Tsjechië: Barbora Raníková, Lucie Satrapová, Dominika Müllnerová; Jana Knedlíková (4), Kateřina Keclíková (2), Kristýna Salčáková (1), Petra Růčková, Michaela Hrbková (2), Hana Martinková (1), Iveta Luzumová (8), Helena Štěrbová (4), Veronika Malá, Leona Šviráková, Dominika Selucká, Markéta Jeřábková (1), Petra Adámková.
Scheidsrechters: Viktoria Alpaidze/Tatyana Berezkina (Rusland).
Strafminuten: 16’ – 12’ (Van der Heijden 2’, Bont 4’, Abbingh 2’, Van Olphen 2’, Snelder 2’, Broch 2’, Malestein 2’ – Raniková 2’, Keclíková 4’, Luzumová 2’, Malá 2’, Selucká 2’).
Strafworpen: 5/4 – 3/3.

De volledige wedstrijd tussen het Nederlands Damesteam en Tsjechië is terug te kijken via http://livestream.com/handbalnederland/events/4101711/archives

Foto’s van de wedstrijd zijn te vinden op http://www.mijnalbum.nl/Album=CSKJXT7W#OCBOENGJ

Het tweede duel is op 13 juni in Tsjechië. De winnaar over de twee ontmoetingen plaatst zich voor het WK van 5 tot en met 20 december 2015 in Denemarken.