Kabinet legt amateursporten aan banden

Bron: NOS.nl

Het kabinet legt de amateursport aan banden en gaat de toegestane groepsgrootte verder beperken. Boven de 18 jaar mag er door amateurs niet meer in teamverband worden gesport. Dat zijn twee van de maatregelen die het kabinet morgenavond gaat bekendmaken, zeggen Haagse bronnen tegen de NOS.

Het devies: het aantal contactmomenten en reisbewegingen drastisch terug te dringen. Het aantal verplaatsingen van mensen van bijvoorbeeld huis naar werk, maar ook naar het café, de bioscoop of de sportclub moet dalen. Het sociale leven moet weer op een laag pitje.

Bij amateursporten gaat het om alle sporten met deelnemers van boven de 18 jaar, waar geen anderhalve meter afstand gehouden kan worden. Het gaat om alle contactsporten, tennis zou dan bijvoorbeeld nog wel kunnen. Door competities stil te leggen worden reisbewegingen beperkt. Professionele sport is uitgezonderd.

Na de persconferentie van morgenavond en eventuele aanvullende berichtgeving van de gemeente worden verdere consequenties met betrekking tot wedstrijden en trainingen bekend gemaakt.